Protip: zorg net zo goed voor je hersenen als je zorgt voor je spieren

Wanneer je naar de sportschool gaat, word je omringd door fitnessliefhebbers die aan hun spieren werken en het constante geluid van vallende gewichten. Ongeveer 55 procent van de Nederlanders traint drie of meer dagen per week en dit aantal groeit elk jaar. Dit weerspiegelt de huidige drang van het land naar fitheid. Als mannen zijn we geobsedeerd met het tellen van calorieën, het tillen van gewichten en het behalen van persoonlijke records, zodat we groter, beter, sterker en uiteindelijk fitter kunnen worden. Er is echter meer dan dat. Mannen moeten hun hersens oefenen op dezelfde manier waarop ze hun spieren trainen. Dit leidt tot een sterkere mentale scherpte, een verminderd risico op dementie en een scherper geheugen.

Voed je hersenen, net als je spieren

De meeste mannen weten dat wanneer je begint met trainen, je ook je dieet moet veranderen. Je bereikt niets in de sportschool als je je eetstijl niet verandert. Nou, je brein werkt precies op dezelfde manier. Wat je in je lichaam stopt, bepaalt niet alleen hoe goed je het doet op de sportschool, maar het regelt ook de chemicaliën in je hersenen. Door antioxidanten aan je dieet toe te voegen, zoals bosbessen en artisjokken, kunnen je spieren sneller herstellen en uiteindelijk je nieuwe lichaam opbouwen. Ze kunnen echter ook oxidatie voorkomen en hersencellen verbeteren. Dit vermindert het risico op het ontwikkelen van dementie en andere cognitieve stoornissen. Andere fitnessvriendelijke voedingsmiddelen zoals omega-3’s en B-12-vitaminen kunnen ook je mentale scherpte verbeteren en je hersenen helpen langer sterk te blijven.

Nieuwe stimuli

Je kunt niet zomaar een keer naar de sportschool gaan en verwachten fit te worden. Het is een constante routine van stretchen, trainen en grenzen verleggen. Je brein werkt op exact dezelfde manier. Om gezond en sterk in de geest te blijven, moeten mannen hun hersens uitdagen en uitrekken. Daarom moet je deelnemen aan activiteiten die je geest stimuleren, zodat je je hersencellen onderhoudt en je geheugen verscherpt. Enkele interessante en leuke hersenspellen zijn kruiswoordpuzzels, sudoku, schrijven, uitdagende boeken en artikelen lezen, een nieuwe hobby oppikken of je werkschema aanpassen. Net zoals je spieren niet kunnen groeien als je elke dag dezelfde oefening doet, kunnen je hersenen ook niet groeien als het elke dag dezelfde stimuli krijgt. Switch it up! Dit zodat je je hele leven mentaal scherper kunt blijven.

Je hersenen moeten herstellen

Na een lange dag in de sportschool, is het belangrijk dat je je spieren laat rusten en herstelt. Het wordt aanbevolen dat je je lichaam laat rusten en een goede nachtrust tegemoet gaat. Je hersenen hebben ook rust en slaap nodig, zodat het kan herstellen en opnieuw kan worden opgestart voor de volgende dag. Volgens een onderzoek in het Brigham Women’s Hospital hadden deelnemers die minstens acht uur per dag sliepen 12 procent meer kans om informatie te onthouden die hen de vorige avond was aangeboden. Slaap is belangrijk voor het opslaan van nieuwe informatie en het verbeteren van je vermogen om de wereld om je heen te verwerken. Daarom moet je altijd onthouden om te rusten en te herstellen als je je geheugen wilt verbeteren of een nieuwe waardevolle vaardigheid wilt leren.

Je hersenen zijn de belangrijkste spier van je lichaam. Daarom moet je het net zoveel oefenen als je traint in de sportschool. Een gezonde geest kan je leven verbeteren en je helpen langer en gezonder te leven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*